piątek, 27 września 2013

Tarta gruszkowa z czekoladą






Przepis z książki "Czekolada. Łatwe i przepyszne przepisy krok po kroku" ściągnięty z galerii potraw.

Nim podam oryginalny przepis napiszę o moich modyfikacjach i uwagach. 
1. Ciasto zrobiłam ze sprawdzonego przepisu Michela Roux podanego w przepisie na tartę ze śliwkamiZrobiłam z dwóch porcji bo taka ilość akurat wystarcza mi na trzy tarty (1/3 zamroziłam).
2. Spód podpiekłam wcześniej.
3. Zamiast trzeć czekoladę, rozpuściłam ją w kąpieli parowej i rozsmarowałam na podpieczonym spodzie.
4. Cukier nieopatrznie dodałam do masy śmietanowo-jajecznej i chyba nawet nie jest to najgorszy pomysł.
5. Jeżeli gruszki nie są wystarczająco słodkie można tartę dodatkowo posypać cukrem pudrem.
Resztę zrobiłam wg. przepisu, a w oryginale wygląda on tak:





Tarta czekoladowo-gruszkowa

Ciasto

  • 115 g mąki pszennej
  • szczypta soli
  • 2 łyżki stołowe cukru
  • 115 g pokrojonego na kawałki masła
  • 1 żółtko
  • 1 łyżka stołowa soku z cytryny
Farsz

  • 115 g startej czekolady deserowej
  • 4 gruszki
  • 125 ml śmietany (użyłam świeżej słodkiej śmietanki 30%)
  • 1 jajko plus 1 żółtko
  • 1/2 łyżeczki esencji migdałowej
  • 3 łyżki stołowe cukru

Aby przygotować ciasto, należy przesiać do miski mąkę i sól. Dodać cukier i masło, wymieszać elektrycznym mikserem lub przy pomocy dwóch widelców. Dolać
żółtko i sok z cytryny, wyrobić ciasto. Uformować z ciasta kulę, owinąć ją w folię spożywczą i schładzać w lodówce przez 30 minut.

Rozgrzać piekarnik do temp 200st C. Rozwałkować ciasto na stolnicy oprószonej mąką i wyłożyć nim formę do pieczenia tarty o średnicy 25cm. Ciasto posypać
startą czekoladą. Obrać gruszki, przeciąć na pół i usunąć gniazda nasienne. Ponacinać wzdłuż na cienkie plasterki i rozłożyć je jak najszerzej. Ułożyć
połówki gruszek na cieście.

Ubić śmietanę, jajko, żółtko i esencję migdałową. Gotowaną masą zalać gruszki i posypać cukrem.

Piec w rozgrzanym piekarniku przez 10 minut. Zmniejszyć temp do 180st C i piec przez następne 20 minut, aż cukier zacznie sie karmelizować a masa czekoladowa
stężeje. Poczekać, aby tarta nieco wystygła i dopiero wyjąc z formy. Przybrać świeżą miętą i podawać. 










Akcja z gruszką w tle

6 komentarzy:

  1. Zrobiłaś smaka na ciacho:) a obiecywałam sobie mniej cukru w tym tygodniu;p

    OdpowiedzUsuń
  2. to może być dowolna smietana? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, przepisałam składniki z podanej strony źródłowej i nie pomyślałam... O ile dobrze pamiętam użyłam świeżej słodkiej śmietanki 30%, jakoś kwaśna śmietana nie bardzo by mi pasowała.

      Usuń
  3. właśnie zrobiłam ją, już nie mogę się doczekać kiedy ją zjem ;P Super wygląda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, a są już dobre gruszki? Ja jeszcze jestem na fali wiśni, malin i truskawek.
      W każdym razie mam nadzieję, że tarta będzie smakować:)

      Usuń